Rozbor literárního díla: Továrna na absolutno – Karel Čapek

Rozbor literárního díla: Továrna na absolutno – Karel Čapek

1. Základní informace o díle

  • Hlavní téma: Nebezpečí plynoucí z jakékoliv absolutní pravdy a ideologie; kritika náboženského, politického i vědeckého fanatismu; paradoxní neschopnost lidstva snést přímou přítomnost božského principu, po kterém touží.
  • Kompozice: Volná, epizodická struktura. Román nemá jednotnou dějovou linii, ale skládá se z řady na sebe navazujících kapitol, které mají charakter novinových fejetonů a reportáží sledujících dopady vynálezu po celém světě.
  • Literární druh: Epika.
  • Literární žánr: Satirický vědeckofantastický román, fejetonový román.
  • Literární směr/období: Česká meziválečná literatura, demokratický proud. (Psáno jako seriál v letech 1921–1922, knižně vydáno 1922).
  • Výrazová forma: Próza.
  • Vypravěč (vyprávěcí forma): Er-forma. Vypravěč je typicky čapkovský – inteligentní, ironický a humorný pozorovatel, novinář-fejetonista, který s nadhledem komentuje absurdní události, jež zachvátily svět.
  • Motivy: Vynález, Bůh (Absolutno), zázraky, továrna, náboženský fanatismus, sektářství, ekonomický chaos, světová válka, lidská povaha.
  • Místo děje: Celý svět. Děj se rozpíná z Prahy a Československa do všech koutů planety.
  • Období (čas): Fiktivní současnost (z pohledu 20. let 20. století).

Továrna na absolutno Karla Čapka, vydaná roku 1922, je jedním z jeho raných velkých románů, v němž, podobně jako v R.U.R., zkoumá dalekosáhlé společenské důsledky převratného technického vynálezu. Tentokrát však nejde o stvoření umělého člověka, ale o stroj, který dokáže z hmoty uvolnit čistou božskou esenci – Absolutno. Dílo, psané unikátní formou „fejetonového románu“, je jiskřivou a zároveň mrazivou satirou na lidskou povahu, náboženský fanatismus a nebezpečí jakékoliv absolutní, jediné pravdy. Čapek zde s humorem a ironií ukazuje, že i kdyby byl Bůh vědecky dokázán a masově vyráběn, nevedlo by to ke spáse, ale k největší válce v dějinách.

Autorem díla je Karel Čapek, v té době již známý dramatik a především vlivný novinář. Román je literárním druhem epika a žánrově se jedná o satirický sci-fi román. Jeho unikátní fejetonová forma je přímým odrazem Čapkovy hlavní profese v Lidových novinách. Z literárněhistorického hlediska spadá dílo do optimistického a dynamického období rané První republiky, avšak již nese typicky čapkovskou skepsi vůči velkým ideologiím a utopickým řešením. Je to hluboce pragmatické a relativistické dílo, které varuje, že lidská nedokonalost dokáže zvrátit i ten nejbožštější ideál v jeho pravý opak.

2. O autorovi

Karel Čapek (1890–1938) byl český spisovatel, dramatik, novinář a jeden z nejvýznamnějších intelektuálů své doby. Jeho novinářská práce, zejména jeho fejetony (sloupky), je klíčem k pochopení stylu Továrny na absolutno. Čapek mistrovsky ovládal schopnost podat složitou myšlenku lehkou, čtivou a humornou formou, přesně jako v tomto románu.

Dílo vzniklo v roce 1922, krátce po celosvětovém úspěchu dramatu R.U.R. a pokračuje v podobném schématu: geniální vynález se vymkne kontrole a způsobí globální katastrofu. Zatímco R.U.R. řešilo otázku práce a dehumanizace, Továrna na absolutno se zaměřuje na náboženství, víru a ideologický dogmatismus. Jako filozofický pragmatista a relativista byl Čapek hluboce skeptický vůči jakýmkoli systémům, které si nárokovaly vlastnictví jediné a absolutní pravdy. Román je tak kritikou nejen náboženského fanatismu, ale v širším smyslu i fanatismu politického (např. komunismu) a jakéhokoli jiného dogmatismu, který vede k nesnášenlivosti a násilí.

3. Témata a motivy

Továrna na absolutno je myšlenkově nesmírně bohaté dílo, jehož ústřední ideou je paradoxní zjištění, že lidstvo není schopno existovat v přímé přítomnosti dokonalosti a absolutní pravdy.

Klíčová témata

  • Nebezpečí absolutní pravdy: Toto je ústřední téma. Jakmile se Absolutno stane dostupným všem, nevede to k míru a sjednocení, ale k pravému opaku. Každý člověk, národ a skupina si božský princip vyloží po svém a snaží se svou verzi vnutit ostatním. Je to dokonalá kritika jakékoliv dogmatické ideologie.
  • Kritika náboženského fanatismu: Román sžíravě satirizuje projevy náboženské horlivosti. Vznikají tisíce nových sekt, lidé páchají ekonomické nesmysly ve jménu dobra a nakonec vedou nejkrvavější války ve jménu milosrdného Boha.
  • Střet vědy a víry: Vynález Karburátoru je triumfem vědy, ale jeho důsledky jsou ryze mystické a iracionální. Čapek geniálně zkoumá paradoxní situaci, kdy exaktní věda vypustí do světa síly, které se její kontrole zcela vymykají a které lze popsat jen jazykem náboženství.
  • Kritika lidské povahy: Lidstvo je zde zobrazeno jako nepoučitelné a ve své podstatě nedokonalé. I tváří v tvář božské přítomnosti reagují lidé chamtivostí (zázračné navyšování produkce), nesnášenlivostí a násilím. Román je humorným, ale v jádru hluboce pesimistickým komentářem k lidské přirozenosti.

Motivy a symboly

  • Absolutno (Bůh): Mystická, božská síla uvolněná štěpením hmoty. Je symbolem dokonalosti a absolutní pravdy. Jeho působení na lidi je paradoxní: inspiruje je k obrovskému dobru (štědrost, láska k bližnímu) i k bezmeznému zlu (fanatismus, násilí).
  • Karburátor: Vynález inženýra Marka, v podstatě atomový motor, který uvolňuje Absolutno. Symbolizuje moderní vědu a technologii, která bez uvážení důsledků může rozpoutat nezvladatelné síly.
  • Továrna: Stejně jako v R.U.R. je symbolem masové výroby. Zde se však masově „vyrábí“ Bůh, čímž se z posvátného stává komodita, průmyslový produkt a globální problém.
  • Největší válka: Konečný důsledek vypuštění Absolutna. Celosvětová náboženská válka, kde „každý křižák bojuje proti každému křižákovi“. Je to symbol absolutní destruktivity jakéhokoliv dogmatismu.

4. Jazyk a styl

Styl románu je pro jeho vyznění naprosto klíčový. Čapek zde plně rozvinul tzv. fejetonistický styl, který se stal jeho poznávacím znakem.

Román je psán lehkým, konverzačním, humorným a ironickým tónem. Není zde jednotný příběh, ale spíše sled epizod, anekdot, reportáží a komentářů. Vypravěč (Čapkův novinářský hlas) přistupuje k nejabsurdnějším a nejkatastrofičtějším událostem s klidným, věcným nadhledem, což je hlavním zdrojem komiky a satiry. Čapkův jazyk je nesmírně bohatý, hravý a vynalézavý. Mistrovsky střídá a paroduje různé jazykové styly: vědecký žargon, náboženskou rétoriku, byrokratické vyhlášky i lidovou mluvu. Tímto spojením fantastického námětu a realistického, novinářského podání dosahuje dojmu znepokojivé uvěřitelnosti.

5. Kompozice a forma vyprávění

Struktura románu je záměrně fragmentární, epizodická a mozaikovitá. Chybí zde ústřední hrdina, který by procházel celým dějem. Místo toho je hlavní postavou samotný fenomén Absolutna a jeho dopady na lidskou společnost.

Forma fejetonového románu umožňuje Čapkovi sledovat události v širokém, panoramatickém záběru – od osobních příběhů jednotlivců přes ekonomické analýzy až po reportáže z globálního válečného konfliktu. Každá kapitola často funguje jako samostatný fejeton, který osvětluje další bizarní aspekt světa přesyceného Bohem.

Přestože je kompozice volná, příběh má zřetelný vývoj:

  1. Vynález: Představení Karburátoru a jeho prvotních, lokálních účinků (zázraky v továrně, obrácení lidí na víru).
  2. Expanze: Masové rozšíření Karburátorů po světě a následný ekonomický, sociální a náboženský chaos.
  3. Katastrofa: Vypuknutí „Největší války“ jako logického důsledku náboženské nesnášenlivosti.
  4. Uklidnění: Vyčerpání lidstva, zničení Karburátorů a pozvolný návrat do starého, nedokonalého, ale snesitelného stavu bez Boha.

6. Děj

V Praze vynalezne inženýr Marek dokonalý stroj na spalování hmoty, tzv. Karburátor. Stroj produkuje neuvěřitelně levnou energii, ale má nečekaný vedlejší produkt: uvolňuje z rozbité hmoty čistou božskou esenci, Absolutno. Lidé v okolí běžících Karburátorů jsou okamžitě zasaženi náboženským prozřením. Stávají se z nich světci, konají zázraky, rozdávají majetek a snaží se všechny obrátit na svou víru.

Tento jev způsobí naprostý chaos. Ekonomika se hroutí, protože zboží je zázračně nadprodukováno a rozdáváno zdarma. Fenomén se díky masové výrobě Karburátorů firmou M.A.S. (MEAS) šíří po celém světě. Vznikají tisíce náboženských sekt, z nichž každá tvrdí, že právě ona chápe Absolutno správně. Počáteční vlna zbožnosti a dobroty se rychle mění v nesnášenlivost a fanatismus.

Napětí nakonec exploduje v „Největší válku“ – globální svatou válku, kde všichni bojují proti všem ve jménu svých verzí Boha. Továrny se stávají novými svatostánky a bojišti zároveň. Po letech nejbrutálnějšího konfliktu v dějinách, který téměř vyhladí lidstvo, jsou poslední Karburátory zničeny a zbytky Absolutna se postupně rozptýlí. Svět se vrací do starých, nedokonalých kolejí. Román končí cynickou scénou v hospodě, kde se přeživší shodují, že přímá přítomnost Boha byla katastrofa a že je mnohem lepší ho mít jen tak trochu, teoreticky a zavřeného v kostele.

7. Hlavní postavy

Román postrádá tradičního hlavního hrdinu. Postavy jsou spíše epizodické a slouží jako typizovaní zástupci určitých společenských skupin či postojů.

  • Inženýr Marek: Geniální, ale sociálně naivní vynálezce Karburátoru. Je typem vědce, který se soustředí na technický problém a nedomýšlí společenské důsledky svého objevu.
  • G. H. Bondy: Stejný velkoprůmyslník jako ve Válce s mloky (Čapek si tuto postavu vypůjčil). Snaží se fenomén Absolutna uchopit komerčně a ovládnout ho, čímž reprezentuje snahu kapitálu profitovat na čemkoliv, včetně Boha.
  • Otec Jiljí: Katolický kněz, který se snaží chaotické projevy Absolutna pochopit a začlenit do rámce zavedené církve. Představuje institucionální náboženství, které je zahlceno přímým, neorganizovaným projevem božství.
  • Absolutno: Není postavou v pravém smyslu, ale spíše aktivní silou v příběhu. Je to božský princip, který působí na lidi a odhaluje jejich skrytou povahu – dobrou i zlou.

Přehled hlavních postav a jejich symbolický význam

Postava / SílaCharakteristikaSymbolický význam
Inženýr MarekGeniální, ale naivní a nezodpovědný vynálezce.Symbolizuje vědu a technický pokrok, který je odtržený od morálních a sociálních důsledků svých objevů.
G. H. BondyVlivný a pragmatický průmyslník a bankéř.Reprezentuje kapitál, který se snaží jakýkoliv fenomén, i samotného Boha, komerčně využít a ovládnout.
AbsolutnoNení postavou, ale aktivní silou. Božský princip uvolněný z hmoty. Působí dobro i zlo.Symbolizuje absolutní pravdu, ideologii či víru. Jeho přítomnost ukazuje, že lidstvo není schopno unést absolutno a reaguje na něj fanatismem.
Lidstvo (kolektiv)Různé postavy a skupiny, které reagují na Absolutno – od světců po fanatiky.Ukazuje paradoxní a nedokonalou lidskou povahu, která i tváří v tvář božství propadá chamtivosti, nesnášenlivosti a násilí.

8. Kontext díla

Román byl napsán v roce 1922, v raném, relativně optimistickém období První československé republiky. Společnost byla fascinována technickým pokrokem a novými možnostmi. Čapek však, poučen zkušeností z první světové války a vzestupem nových, absolutistických politických ideologií (zejména komunismu v Rusku), zkoumá odvrácenou stranu pokroku a utopických vizí.

Továrna na absolutno je tak kritikou jakéhokoliv dogmatismu. Ačkoliv se primárně zaměřuje na náboženství, jeho poselství je obecnější a míří na všechny systémy, které si nárokují monopol na pravdu. Forma fejetonového románu je přímým důsledkem Čapkovy profese novináře a jeho mistrovství v tomto žánru. Dílo stojí po boku R.U.R. jako klíčový příklad Čapkovy rané tvorby, kde pomocí sci-fi premisy analyzuje palčivé filozofické a společenské problémy své doby.

9. Závěr

Továrna na absolutno je geniální, vtipná a myšlenkově provokativní satira na lidskou neschopnost zacházet s absolutními ideály. Karel Čapek zde prostřednictvím své unikátní fejetonové formy rozehrává panoramatický obraz světa, který se pod tíhou zhmotněného božství hroutí do chaosu, fanatismu a války.

Ústřední paradox románu – že masová výroba Boha nevede ke spáse, ale k nejhorší katastrofě v dějinách – je hlubokou a nadčasovou úvahou o povaze víry, ideologie a lidské přirozenosti. Čapkovo poselství je jasné: pro nedokonalé lidstvo jsou tolerance, pochybnost, relativismus a smysl pro humor bezpečnější a humánnější cestou než jakákoliv jediná, byť sebeprospěšnější a sebedokonalejší „Pravda“. V dnešním světě, stále zmítaném ideologickými a náboženskými konflikty, zůstává toto dílo znepokojivě aktuální.

Subscribe Today

GET EXCLUSIVE FULL ACCESS TO PREMIUM CONTENT

SUPPORT NONPROFIT JOURNALISM

EXPERT ANALYSIS OF AND EMERGING TRENDS IN CHILD WELFARE AND JUVENILE JUSTICE

TOPICAL VIDEO WEBINARS

Get unlimited access to our EXCLUSIVE Content and our archive of subscriber stories.

Populární rozbory

Nejnovější rozbory

Další rozbory